Sunday, February 2, 2020

Happy 2020 !!

Assalamualaikum,

wah akhirnya berjaya kita ke tahun 2020 hihi

Lama sangat negative post ni dekat bawah ni. Anway, the playschool was closed in December due to some internal issue. Saya baik dengan principal dia, sampai sekarang. Principal dia baik dan sangat memahami children. Unlike the staff yang saya taknak komen lanjut. Principalnya ada buka new playschool, saya tak tengok lagi. Kalau the same teacher, saya taknak la hantar Luth lagi ke sana.

Anyway buat sementara Luth ke Nurkids dulu untuk bab bersosial. 3 kali seminggu je saya hantar half day. Nak tengok dulu macam mana sebab saya nak cari persekitaran bermain macam Kinder Kaizen tu.. but unfortunately KK tak terima autistic child.

Other news, Kasih dah start bersekolah tahun ni. Dah 7 tahun my princess ! Dan.... kami (saya dan husband) baru dapat kesan yang Kasih ada masalah mild dyslexia around October tahun lalu. Patutlah Kasih ada sikit struggle untuk membaca. Untuk info, dyslexia bukanlah satu penyakit. Ia cumalah learning disorder yang boleh diimprovekan melalui terapi yang betul. Saya cerita ni bukan sebab apa, sebab some people bila saya inform (bila perlu) yang Kasih dyslexia, responnya,

Yeke ? Nampak okay je ?

*sigh*

What do u mean nampak ok? Of course ler okayyyy. You will never encounter the problem until duduk dan ajar dia membaca (dan ada lah isu isu lain juga) which surprisingly cikgu prasekolah dia tak pernah pun raise this issue to me.. Actually memang dah lama tengok Kasih quite struggle nak membaca. Buku Bacalah Anakku sampai sekarang masih di buku 7. Lepas tu selalu confused huruf d dan b. Adalah tanya pendapat kawan kawan guru tadika tapi mostly kata tak perlu risau, umur macam tu selalu confused. Kemudian bila membaca atau mengaji, Kasih selalu terlangkah baris. Macam dia lupa dia stop mana, kemudian teringat pulak cerita Kak Di share tentang anak dia dyslexia jugak, dia nampak tulisan tu beralun alun. Then Kasih kerap jugak mirror image. Tulisan terbalik dari kanan ke kiri macam jawi tu.

So kitorang bawa Kasih untuk assessment dekat Pusat Dyslexia HQ di Jalan Ampang. Dan seperti dijangka, yes, Kasih dyslexic. Dan kitorang enroll Kasih ke Pusat Dyslexia untuk term Jan-Mar 2020 untuk sharpen kan 3M skills sebelum pindah semula ke Sek Kebangsaan. Cikgu kelas dia dan GB maklum tentang ni dan memang Pusat Dyslexia ada bagi official letter untuk inform yang Kasih bercuti sementara untuk bersekolah di PDM. May everything goes well for both of you kids :)

And, that's how I start my first entry in 2020 hehe. How about yours ? Hope you all had a blast too! May all of us forever be in Allah's guidance and rahmah, amin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...