Monday, March 12, 2012

Resepi Puding Karamel

Ni projek tertangguh, rasanya adalah dekat 2-3 minggu dah saya berniat nak buat puding karamel ni. Baru semalam  menjadinya. Hehe. 

Saya nak kongsi resepi ni, senang sangat. Tak sampai setengah jam pun nak buat dia. Eh, memang senang sangatlah. Siapa cakap tak reti tu memanglah dia.. First time saya buat puding karamel guna susu pekat manis, taktahu pula boleh jugak rupanya. Selama ni memang guna susu cair atau susu segar je.


Puding Karamel
Sumber : @Sue-Hasue
Resepi asal : emee @ myR

Bahan-bahan

3 sudu besar gula pasir
1 tin susu pekat manis (saiz kecil) atau 3/4 tin saiz sederhana
7 biji telur ayam
1 cawan air
1 sk esen vanilla
1 sk tepung kastard

Cara-caranya

1. Mula2 cairkan gula dalam loyang atas api sederhana kecil. Masak sampai gula tu kekuningan. Pastu bila dah cair... lenggang2 loyang tu biar gula tu rata. Bila gula dah hangus(keperangan) keseluruhannya, tambahkan 2 sudu besar air. Ketepikan..nanti ia akan cair sepenuhnya..

2. Telur dipukul sedikit sahaja,cukup kuning dan putih telur sebati..pastu masukkan esen vanilla dan susu pekat tadi. Kacau rata guna senduk,baru masukkan air..kacau sampai sebati.

3. Last sekali tuang atas gula yang dah beku tadi....adalah disyorkan puding tadi ditapis semasa menuang ke dalam loyang/bekas yang sudah berisi karamel tadi

4. Bakar menggunakan kaedah bain marie pada suhu 170c selama 45-5o min bergantung oven masing2 dan saiz bekas..

Puding sudah masak apabila permukaannya tidak bergoyang lagi..sejukkan dan telangkupkan di atas pinggan sesuai dan lebih enak dihidangkan sejuk2..

Selamat mencuba!


Yummy !!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...