Thursday, September 15, 2016

Pengalaman Bersalin Anak Kedua - Hospital Sungai Buloh

Assalamualaikum,

Dah hari ke15 kelahiran anakanda kedua baru ada chance nak coretkan di sini. Cepat atau lambat, wajib abadikan di sini buat kenangan 

31/08/2015
Merdeka Day ! Takde tanda tanda nak bersalin lagi walaupun EDD ialah 03/09. Masa Kasih dulu, aku bersalin satu minggu awal dari tarikh jangkaan. So hari cuti ni, husband melayan kehendak tekak wife yang sarat ni hehe. Puas hati sangat dapat lunch di kedai favourite di TTDI Jaya - siput sedut masak lemak pedas, ulam ulaman, ikan keli berlado, sambal belacan, pisang goreng dan terpaling special ; dessert bubur durian ah sedap gilers. Selepas tu selesaikan last postage sebelum cuti berehat, sempat makan Hokaido Cheesetart yang tersedap sekali dekat Aeon Shah Alam dan sempat juga ke PJ restock Lipcream. Pack habis aktiviti di hari cuti Merdeka 


Malamnya nak tidur, ada rasa sengal badan dan macam feel light contraction. Tapi aku dapat tidur lena malam tu maknanya bukan contraction la tu kalau tak mana mau lena kan.

01/09/2016
Bangun pagi, husband tanya OK tak. Dia taknak pergi kerja tapi aku suruh pergi jugak. Ada apa apa nanti aku msglah. Lagipun aku mintak tolong Ngah temankan haritu. Pukul 10 macam tu terasa sakit makin intense tapi masih bearable. Masih larat masak nasik dan gorengkan ayam untuk Kasih. Msg Ngah lagi suruh cepat datang sebab makin terasa pulak sakitnya. Ngah pulak bila dah sampai asyiklah tanya aku "Awak dah nak bersalin ke Yong?" "Awak sakit sangat dah ke?"  ni soalan favourite dia haritu sampai aku rasa nak telan dia pun ada haha. Yelah orang betul sakit ni tanya gitu pulak.


Mintak Ngah tolong masakkan maggi kari letak telur letak sawi sebab teringin sangat. Berapa kali entah berhenti makan sebab contraction datang. Pukul 12 aku msg husband suruh balik sekarang. Pasal makin tak boleh dibuat main sakit ni. Aku letak hot pack dekat belakang badan tiap masa. Memang membantu. Tapi masa ni jangan kau cakap apa apa masa aku sakit sebab sumpah sakit haha tak larat nak cakap apa pun. Yang Kasih masa ni sibuklah bawak segala story books dia mintak Mama cerita. Aku masih larat jadi aku layanlah tapi banyak iklan sebab selang dengan contraction haha. 

Aku install contraction count masa ni dah selang 5-7minit sakitnya. Memang nak tertonggeng dah masani tapi takde siapa perasan pun aku tengah tahan sakit gila time tu. Sebab..... aku konon konon practice hypnobirthing haha yang aku baaaaaaru Google pagi tu  kongsi sikit ek apa aku practice haritu walaupun aku bukan orangnya nak cakap pasal hypnobirthing ni (next baby kena ingat nak sign up !) Tapi berdasarkan bacaan aku, ini apa yang aku buat ;

1. Bila contraction datang, layan je. Jangan lawan. Jangan genggam tangan. Rileks. Let your body feel the pain haha. Aku siap pejam mata bayangkan laut, taman.. pokok pokok. Anything that make you feel happy and calm to divert the pain. Ini kena fokus. Kalau hilang fokus, surge datang je menggelupur.

2. Even when you are in the deep pain, cuba untuk SENYUM. Betul, it helps.

3. Amalkan doa Nabi Nuh ketika berada di dalam perut ikan paus ;
"Lailahailla anta subhanaka inni kuntuminazolimin" (ni Emak yang ajar)

4. Teknik pernafasan. Tarik nafas dalam dalam, hembuskan sikit sikit melalui mulut.

Okay, back to the story. Husband dah berbuih mulut ajak ke hospital tapi aku kata nanti, nanti. Nak pergi nanti kita bagitaulah. Aku ni kalau boleh malas nak berlama lama dekat hospital. Bagitau husband, mintak mintaklah sampai hospital nanti dah 7-8cm pastu boleh terus bersalin hehe. Solat Zohor dekat rumah dulu. Time sembahyang pun surge datang menyerang, memang tahan ajelah. Hampir pukul 2.15 dah masa kami keluar rumah nak ke hospital masani.

Dalam kereta, barulah surge datang tanpa belas kasihan uhuks. Sakit sampai rasa keras keras badan tahan. Dalam kereta susah nak fokus tips aku bagitau atas ni. Dan tak sangka pulak jalan jem okay nak ke hospital. Aku memang dah pesan siap dengan husband sebelum gerak tu, "Saya tengah sakit sangat tau. Tolong jangan cakap dengan saya melainkan saya cakap dulu ye" haha kemain pesanan, yelah ini pesanan base on pengalaman ok haha. Elok pulak jalan nak ke Hosp Sungai Buloh tu jammed. Traffic light banyak pulak tu. Haih. Tak ku sangka haha sebab biasanya dalam 15 minit je dari rumah. Sekali ada lah dekat setengah jam kot. 

Sampai hospital pukul 3. Husband dropkan betul betul depan pintu wad bersalin lepastu dia pergi cari parking. Aku memang nak turun pun tak larat masa tu, siap sempat layan surge sekali dua masa menunggu nak keluar tu haha. Surge hilang je laju laju aku turun pergi ke kaunter. Bagitau nurse aku dah rasa nak beranak sangat sangat ni. Nurse tanya anak keberapa, aku jawab kedua. Terus laju nurse tu ambil kerusi roda dan tolak aku untuk buat VE. Masa ni memang sakit gila, tak terfokus dah aku nak control pernafasan semua. Nurse buat VE, dah 10cm fully dilated haha tanjat gegirl tau. Kalutlah nurse tolong tukarkan baju hospital kemas segala handbag aku. Oh siap masa ni aku mintak tolong nurse panaskan hot pack aku tapi dia kata "Takpayah Puan. Puan dah nak bersalin ni. Cepat cepat salin baju" 

Dengan katil katil tu tolak ke LR, kelam kabotla Nurse prepare barang. Doktor pun kalut cucuk jarum drip sebab dah nak teran sangat ni. Sampai sakit tangan tempat cucuk tu sebab dekat dengan tulang. Tsk. 3 kali push baby pun keluar hehe. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan. Aku rasa bersyukur sangat semuanya memang sangat smooth. Thank you Allah. Rasa syukur sangat Allah permudahkan segalanya, tak terucap dek kata kata.

Oh aku sampai hospital pukul 3petang. 3.13 baby dah keluar. Ahaha punya pantas kalini husband tak sempat nak masuk. Tak surela dia rasa rugi tak dapat masuk ke dia rasa lega ahah 

Fresh from the womb hehe. Sedang skin to skin dengan baby for the first time. Ya Allah, mulut aku memang tak henti henti cakap Alhamdulillah masani. Terlalu pantas semuanya. Tak sangka dah bergelar mother of two :) Manisnya.

Say Assalamualaikum to our second child, 

Name :Luth Daniyal bin Mohd Nazul Aziim. 
Date of birth : 01/09/2016 
Time of birth : 1513 
Weight : 2.99kg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...