Monday, July 4, 2016

Resepi Noxxa : Kari Kepala Ikan Sedap

Assalamualaikum,

Minggu lepas, aku berjaya masak kari kepala ikan yang menurut tekak aku dan suami, kiranya sedaplah AHAHA apani masuk bakul angkat sendiri woi. Aku mengakulah, aku memang tak berapa reti dan kurang keyakinan diri kalau nak memasak kari ni. Takut tak sedap. Takut ada terkurang itu ini. Berapa kali emak ayah ajar bila balik kampung, tetap jugak bila aku masak tak jadi sedap macam emak ayah masak huhu. Satu lagi faktor agaknya rumah aku ni tak banyak rempah rempah kot so kadang benda yang takde contoh macam biji sawi ke apake aku skip je. Kalini nak cuba masak kari kepala ikan jenahak yang emak bagi masa balik kampung haritu. Tawakal aje semoga sedap sebab yelah dah lah pakai ikan mahal kan HAHA.

Jom tengok rupa kari kepala ikan yang dah jadi :) Gembiranya bila makan rasa kena betul dengan tekak so aku nak simpan resepi ni kat sini. Bolehlah balik kampung nanti biar aku pulak yang masakkan kari ikan untuk emak ayah haha wah ini sudah over confident nama dia :P


Masak guna periuk Noxxa. Sekejap je ikan ni empuk dan masak tapi isi masih kenyal. Yummy~

Bawah ni resepi dia ye ;



Resepi kredit kepada : http://spicesjourney.blogspot.my/2012/10/petua-turun-temurun-kari-ikan-yang-sedap.html 

Satu kelainan dia ialah resepi ni gunakan beras yang disangai untuk pekatkan kuah kari. Serius resepi ni sedap, kari ni biarkan semalaman esoknya lagi sedap kan. Boleh buat cicah roti pulak kalau taknak makan dengan nasi okay lapar pulak bila cakap gini -____-
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...