Friday, May 20, 2016

7 Hari Check In Hospital - Pengalaman Pertama

Assalamualaikum,

Minggu lepas baru je berkesudahan episod kitorang anak beranak berkampung di hospital. Kasih tak sihat.

Petang Khamis tu (05/05/2016), Cikgu dah message dalam pukul 5 macam tu bagitau Kasih demam panas tiba tiba. Bangun tidur je terus demam. Aku pun terus siap siap dari office nak jemput Kasih. Masa sampai taska tu, dia tengah tidur. Memang nampak lemah je dan badan panas sungguh. Balik rumah, check suhu 39c. Ya Allah aku dah la seram kalau anak demam panas ni. Cepat cepat masuk ubat bontot (PCM) sambil jerlum badan dia semua. Lepas tu taknak makan dan minum. Bagi minum susu je lepas tu muntah. Aku ni bukan jenis sakit sikit terus nak bawak ke doktor apalagi kalau demam. Aku akan cuba sejukkan suhu badan dia dulu, monitor apa yang boleh kat rumah dulu lah. Masa jerlum badan Kasih tu sampai gigil gigil dia. Memang seram sejuk rasanya masa tu takutnya kalau kena fit. Dari petang membawak ke pukul 11 malam macam tu memang aku asyik jerlum badan dia, peluk dia teman dia je lah. Kasih pun nampak letih je tertidur. Oh lepas tu bila minum susu asyik muntah pulak dia. Sampai kali ketiga muntah lepas tu tengok Kasih lemah semacam je, aku tak boleh tahan dah. Jom kita pergi hospital !

Terus je pergi ke Tropicana Medical Centre paling dekat dengan rumah. Lagipun plannya nak warded sebenarnya sebab lain macamlah demam dia aku tengok kali ni. Lagipun demam tiba tiba aje ni aku risau. Macam takde sebab tetiba demam. Sampai hospital, doktor check semua. Doktor bagi Voren. Lepas tu rest dekat emergency room sampai suhu turun, sampai dia nak minum air semua dan sampai dia kencing. Sebab bayangkan dari pukul 6 petang sampai tengah malam pukul 1 pagi macam tu dia tak kencing. Risau gila. Aku paksa jugak dia masuk toilet dan kencing, psiko dia bagitau kalau nak balik rumah kena kencing. Syukurlah dengar kata, boleh kencing jugak akhirnya. Lepas doktor observe, doktor cakap takde apa yang membimbangkan so kitorang pun baliklah. Tak jadi warded. Malam tu tidur tak lena pun kejap kejap bangun check suhu tapi suhu stabil sampai pagi sebab Voren tu kesannya tahan 8 jam. So 6 pagi aku check suhu 36c, okay lagi. Pukul 7 pagi aku check lagi dah 39c ! 

06/05/2016
Aku plan nak pergi kerja hari ni, so mintak tolong adik jagakan Kasih. Lagipun pagi tu check suhu Kasih macam okay kan. Tapi bila pukul 7 check tu suhu spike aku risaulah pulak. Boleh ke Cingah handle ni. Aku plak boleh ke nak tinggalkan Kasih ni. Hati ni masa tu tak fikir dah hal kerja tapi dalam pada tu bersiap jugaklah. Bila Cingah sampai, Kasih clingy. Taknak dengan Cingah. Menangis nangis nak Mama jugak. Of course Mama tak sampai hati, lantak p la kerja kat office tu. Anak lagi penting. So seharian teman Kasih. Memang clingy habis, nak makan pun tak sempat. Harini dah takde muntah muntah dah. Lega sikit. Tapi suhu asyik spike je dan Kasih asyik mengadu mata dia sakit. Sampai jadi bengkak la mata dia tu sebab berair je. Aku masa dia start sakit mata siang tu, hati aku dah terdetik macam denggi ni. Google segala info pasal tanda tanda denggi. Tanya kakak ofis pasal simpton denggi sebab akak ni pernah kena. Makin google makin takut sebab denggi ni kan bahaya. Paksa husband balik rumah cepat. Nak bawak ke hospital lagi sekali.

Husband balik je. Terus shoot ke Tropicana lagi. Doktor yang sama attend semalam. Doktor tengok dia lemah je lepas tu doktor kata I suggest we keep her here. Then doktor bagitau nak buat blood test dengan buat line drip. Aduh. Terobek robek hati ni tau tak. Sedih sangat. Doktor cuba nak buat line drip dekat tangan tapi tak jumpa urat. Kesiannya dengar Kasih menangis sambil cakap sakit :( tak sampai hati sangat tapi aku kuatkan hati cakap ini untuk kebaikan Kasih. Untuk bagi dia sihat. So lepas tak berjaya ambil dekat tangan, doktor cuba dekat kaki. Sekali lagi nak kena hadap Kasih menjerit sakit sakit :( :( :( tak boleh nak ingatlah, sedih.


Kesian kan. Memang nampak muka tak sihatnya :( Allahu tak sanggup diulang balik la saat ni. Ini first time Kasih tak sihat sampai masuk hospital. Masa ni dah bertenang sikit sebab upah dia gula gula sebab kesian kena cucuk. Mama bagi kelonggaran sikitlah sebab memang broken heart sungguh tengok Kasih macamni :(

Result blood test keluar tak lama tu, positif denggi. Betullah instinct Mama tu :( Tunggu sekejap je dekat emergency tu lepas tu bilik pun dah ready kat atas. Masa ni syukur sangat ada ambil insurans untuk Kasih. Insurans pun entitled single room. Dan ada rezeki dapat single room, masa husband setelkan deposit tu semua single room penuh tau. Yang ada shared 4 beds je tapi rezeki tiba tiba ada satu kosong. Dapatlah husband pun berkampung sekali. Kalau tak, Mama jelah yang teman Kasih tidur.

Platlet darah - 248

Cerita hari hari seterusnya bersambung...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...