Thursday, April 30, 2015

Frittata


Ataupun nama Melayunya telur dadar campak apa saja, HAHA I guess.

So, pagi ni masak frittata (gewdik sangat namanya itu kan) untuk Kasih. Habiskan stok shiitake. Stok sayuran kat rumah pun dah habis. Sayur aku memang tak suka beli banyak. Kalau sayur hijau lagi lah, beli terus masak je. Kalau simpan simpan sampai kuning duduk dalam chiller tu haih.

Rasanya tak pernah bagi Kasih makan shiitake sebelum ni. Baru kenalkan la ni. Suka pula dia. So minggu ni makanan based shiitake ye Kasih haha. 4 days rule :P


Sauteed shiitake with oyster sauce. Kemain kan nama haha. Tumis bawang putih + halia, masukkan daging hiris halus, masukkan cendawan shiitake. Masukkan sos tiram, kalau kering sangat bubuh sikit air. Dah siap bekal Kasih hehe.


Frittata versi Mama Kasih. It should be thicker. I should use more eggs actually, 6 perhaps. This one just using 3 eggs. Nak letak 6 macam banyak sangat tadi. Bergantung kepada saiz pan masing masing lah. Frittata ni bestnya you can put anything. Yang ini, aku tumis bawang, masukkan ayam, sosej dan shiitake. Kacau kacau, masukkan garam. Lepas tu aku masukkan cooked ABC pasta. Kemudian curah telur yang dah dipukul dalam pan tu. Biarkan sekejap dengan api perlahan. Selepas tu aku masukkan dalam oven, bakar dalam 10 minit macam tu sebab ni nipis sangat. Dengan pan tu aku letak dalam oven, haha biarkan handlenya terjulur keluar (maknanya pintu oven tak boleh tutup rapat).

It's yummy !!! Seriously, it should be thicker mesti lagi best :) 
 

4 comments:

antalya said...

kalo napat tgk ni konpem menangis di bucu dapur

izzatul azma mohd asri said...

Napat sapa kak haha tak paham tsk

nanonano said...

napat????

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam izza,
waaaaaaaaaa
sesuai untuk iols torai untuk my boboboy
dia antu telor he3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...