Tuesday, January 21, 2014

Homemade Butter Biscuit for Baby

Assalamualaikum,


Ni lah aktiviti kitorang laki bini semalam. Haha sampaikan dinner pukul 10.30 malam kihkih. Menguli tepung nak buat biskut Kasih punya pasal. Emak saya dah bising dah saya asyik masak dinner lewat. Dinner pukul 10 tu normal bagi kitorang. Emak cakap, "Asyik makan malam je, esok esok gemuk baru tahu" Hahaha emak saya memang comel *gelak tutup mulut*

Tengok orang lain buat biskut baby sendiri, saya pun teringin jugak nak buat. Tetibe je untuk anak jadi rajin kan. Saya buat adunan dia semalam, lepas tu bagi husband tekapkan sambil dia tengok TV. Thank you sayang for helping me. Bagi satu mangkuk kecik bubuh tepung dekat Kasih. Ha, main lah puas puas. Tapi tak jalan jugak, asyik nak kacau adunan dalam mangkuk besar tu je. Hehe.

Simple je resepi biskut ni. Saya google aje. Saya share dekat sini ye kot kot ada yang nak try jugak.

Biskut Butter Baby

Bahan bahan
150gm unsalted butter
5 biji kurma (dijadikan puree)
Esen vanila
2 cawan tepung atta / gandum
2 sudu tepung jagung
1 sudu tepung kastard

Cara cara
1. Pukul butter sampai kembang. Masukkan puree kurma dan esen vanila. Kacau rata
2. Ayak tepung ke dalam adunan butter. Uli sehingga membentuk doh.
3. Tekapkan bentuk yang korang suka. Bakar dalam oven dengan suhu 160 selama 15-20 minit (agak sendiri)

Kredit : http://lipslikesugar87.blogspot.com/2013/06/resipi-biskut-baby.html

Personal review, resepi ni tak manis. Hehee. Tapi yelah untuk baby, what do u expected kan. Dan biskut dia sangat rapuh. Melted in mouth and also in hand hahaha. Tak payah risau tercekik. Tapi Kasih suka makan, so OK la kot. Next time saya nak cuba resepi lain pulak yang tekstur dia lebih keras sikit je. Buat masa ni, sila habiskan biskut yang Mama dah buat tu dulu ye Kasih :P


OK Mama !!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...