Monday, April 29, 2013

Siakap Stim Halia



Ini sebenarnya resepi yang simple dan mudah sangat, eh pernah ke saya buat resepi yang complicated kan uols haha ingat saya ni rajin sangat ke ? Tak payah update resepi pun tak apa sebenarnya tapi tak apalah sebab Mid dah mintak, maka saya dengan tak malunya nak kongsi cara saya buat siakap stim halia.

Siakap Stim Halia

Bahan-bahan

Ikan siakap (boleh tukar ikan lain juga, ikut suka)
Halia (saya letak baaaaaaaanyak sangat halia, dasar penggemar halia hihi)
Bawang besar
Bawang putih
Lada hitam
Sos tiram
Sayur-sayuran (lobak merah, tomato, brokoli etc)
Garam / kiub ikan bilis

Cara-caranya 

1. Panaskan periuk pengukus.
2. Lumurkan ikan dengan garam, lada hitam dan sos tiram.
3. Taburkan halia, bawang putih, bawang besar. Sebab ada lemon sikit kat rumah, saya pun gatal potong lemon sikit tabur sekali atas ikan :D kalau nak pedas, ketoklah cili api sikit.
4. Bila air di dalam periuk pengukus sudah mendidih, masukkan ikan.
5. Setelah ikan hampir masak (anggaran 15-20 minit), masukkan sayur-sayuran. Sedia untuk dihidang.


Sedap oh makan panas panas. Biasanya kalau saya buat ikan stim ni, memang dah prepare bahan-bahannya siap siap, bila dah betul betul nak makan baru masuk periuk pengukus. Tapi semenjak dah ada pemanggang ajaib ni, saya kukus ikan pun guna pemanggang ajaib. Haha ! Pelik tak ? Kukus guna pemanggang ? Cara yang saya buat (adik saya yang ajar sebenarnya :p), masukkan sedikit air dalam pemanggang tu. Nanti jadilah dia macam kukus. Betul, tak tipu !


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...