Saturday, July 21, 2012

First Ramadhan

Alhamdulillah, dapat jumpa Ramadhan lagi tahun ni.

My first Ramadhan as a wife.

Rasa macam besar tanggungjawabnya, dua tiga minggu sebelum Ramadhan datang lagi saya dah nervous, cuak kebebeh. Yelah, selama ni pun memang biasa saya puasa sendiri, maksudnya dekat rumah sendiri.. Bukan dekat rumah kampung. Tapi masa tu kan masih anak dara, cuma perlu fikir tekak sendiri aje. Rasa malas nak bangun sahur, minum air dengan makan kurma je ataupun kadang kadang tak bangun pun. Sekarang tak boleh macam tu lagi, bukan tekak sendiri je yang perlu dijaga. Tekak suami tu yang lagi penting kan.

Macam pagi ni, saya bangun dalam pukul 4.45. Masak nasi, lepas tu goreng ikan bilis kicap je. Hehe simple sangat kan. Faktor utamanya, suami saya suka masakan sahur yang kering kering aje, contohnya macam ayam masak kicap je, ikan goreng garing ke, macam gitu lah. Faktor sampingannya pulak saya mengantuk, nak cepat masak lalu cepat makan dan boleh cepat tidur balik :P Syukur berjaya jugak bangun dan masak untuk bersahur walaupun ringkas aje kan.

Dah jadi rutin setiap kali bulan puasa, ayah akan telefon pukul 5 pagi kejut bangun sahur, tanya sahur apa semua. Yang tak bestnya bila tanya saya sahur apa, lauk biasa tak meriah pun. Tapi bila tanya emak masak apa, huwaaa terus semuanya terliur ! Haha kesian saya, nasib puasa di perantauan :P lepas tu dah biasa kalau bangun sahur ni mesti nak kena ada air panas, pembuka selera kan pagi pagi ni. Kalau kat rumah, emak saya biasa bancuh teh tarik ataupun teh o saja. Minum air panas segelas, lepas tu minum bergelas gelas air masak sampai rasa nak termuntah air balik pun ada -_-" ahh seronoknya puasa dekat rumah, tak sabar nak balik kampung minggu depan !

Harapnya tahun ni dapatlah nak puasa penuh. Harap juga dapat berterawih sebulan penuh. Kalaupun tak larat pergi masjid, saya akan ikhtiarkan untuk buat sendiri juga di rumah. Harap bulan puasa kali ni dapat membersihkan hati, membimbing diri untuk jadi lebih baik, amin.

Terlupa pulak saya, this Ramadhan also going to be the first to celebrate as a husband and wife for my two favourite girls. Seorang duduk serumah, seorang lagi PJJ. Harap tabahlah ok babe untuk PJJ ni, dapat bersahur dan berbuka 2-3 kali sebulan bersama pun dah ok kan :) Untuk girlfriend saya seorang lagi, hati hati ye, awak tu baru 2 minggu kahwin. Haha. Be good to your husband, ok? Ah, too much happiness and blessing in my life, alhamdulillah.

Salam Ramadhan semua !



2 comments:

Gg said...

selamat berpuasa to all of us too, babe!!

Hanani said...

selamat berpuasa izza. semoga kita dapat puasa penuh tahun ni ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...