Monday, May 16, 2011

Prosedur HIV Test

Hi, morning ;)

Saya nak share prosedur macam mana nak buat HIV test untuk bakal pengantin. Mungkin ada yang tak jelas lagi, jadi kat sini bolehlah saya tolong jelaskan, kan?

Mula-mula korang kena check dulu senarai klinik kesihatan yang boleh buat test ni. Sebab rasanya bukan semua klinik ada buat. Lepas tu call untuk setkan appointment. Sebab dia bukan boleh main walk in saje. Waktu dia pulak berbeza, so kena tanya betul-betul waktu set appointment tu.

Macam saya, saya buat kat Klinik Kesihatan Jinjang, Kepong. Waktu dia pukul 2-4.30 petang sahaja.

So, bila dah set appointment.. Lepas tu korang tunggu je hari tu tiba. Pergi klinik tu, amik borang dia. Isi.. dan bayar RM 1 sahaja ;) Nanti dia bagi panduan lah nak pegi bilik mana semua tu. Kemudian, pegawai kesihatan akan amik darah kita.. Ala, sikit je amiknya, macam kita nak check darah tu. Kat hujung jari je :)

Lepas tu, tunggu sekejap dan terus dapat resultnya selepas itu.

Of courselah negative kan :P

Sebenarnya ada niat nak buat talesemia test juga. Tapi hari tu orang ramai pulak, dan saya jadi penakut bila dengar kena amik darah :|

Siapa ada pengalaman buat talesemia test boleh tolong share tak? ;)

<--- Nang if you LIKE

8 comments:

Zumie said...

thnks info syg...sangat berguna ni untuk saya..wink wink:P

nanonano said...

haha dlu aku pun cm mu gak..
ms tgh kecoh nk g buat test hiv
kecoh gak psl talesemia tu
tp duk kejar itu ini
last2 smpai sudah xengat,
hahaha

atty's said...

elok gak kan skrg semua psangan pengantin kena buat hiv test

~daRLee ZuRiS~ said...

kena buat oo talesemia tu
pergi buat cepat ye!

Redbloodsnow said...

aku skip buat ni. takde masa lak..hehe. lg pun kat sarawak lom lg berkuat kuasa sgt prosedur ni.

tp if dillah ajak..nak gak gi. leh experience kan :D

Ietams said...

mesti rasa lega kan..
dah boleh kahwin dah.. hehehe

pRincESs_N said...

KK bangi laks kne walk in...trus g bilik khas tuk hiv test..len tmpt len prosedurnye kot...

PutRee SeJiNjaNg said...

yunk, lapik hantaran tu tilla guna polistrin...yunk batang tu tila guna pasu plastik...huhuhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...