Wednesday, January 23, 2013

Forgive & Forget ?

Orang cakap, maaf memang senang diucapkan. Tapi untuk orang memaafkan dan melupakan, it take times. Kadang kadang bertahun lamanya, luka di hati masih berbekas. Kalau setiap kali terkenang, hati terasa sakit.. Adakah itu maknanya kita sudah memaafkan ?

Saya ada banyak pengalaman kisah lampau yang menyakitkan hati berkenaan dengan perhubungan. Tak kiralah sesama kawan ataupun percintaan. Putus kawan baik, putus cinta. Saya pernah melalui itu. Sejujurnya tak ramai manusia dari zaman lalu yang saya bawak sehingga ke masa kini. Tambah lagi yang ada pengalaman pahit, lagilah saya tinggalkan jauh jauh. Awalnya, memanglah sakit hati ni bila hubungan renggang dan terputus. Ini bukan saya cakap pasal percintaan saja ye, saya cakap secara umum.. hubungan sesama manusia. Sakitnya rasa bila dari kawan baik menjadi strangers. Dari kekasih menjadi stranger. Kita manusia, biasalah. Mana nak mengaku sangat salah sendiri, masa tu kita menuding jari kat oranglah. Salahkan orang lain sebagai punca.

Tapi bila kita dah semakin matang, kita pun dah mula boleh menerima kekurangan diri, dah mula boleh mengaku kesalahan diri.. Sendiri pun sedar hubungan yang berakhir dulu bukannya salah sebelah pihak. Lagipun, ada hikmah di sebalik semua itu. Jujurnya sekarang, hati saya dah tenang. Perasaan pun kosong aje. Sikit pun takde teringat dah kisah lalu. Sikit pun takde rasa nak ambil tahu hidup mereka.

Saya dah maafkan mereka semua. Dan dah lupakan semuanya, saya dah move on. Saya juga mintak maaf pada mereka atas semua salah silap saya di masa dulu. Marilah kita move on, tak perlu lagi kita kenang kisah 5-6 tahun yang dulu. Semuanya dah saya lupakan. You have done your part, I've done mine. Sekarang, kita seri.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...