Monday, December 19, 2011

Resepi Paprik Campur


Paprik Campur

Bahan-bahan
4 ketul ayam (direbus dan diambil air rebusannya)
1.5 inci halia *tumbuk
2 biji bawang merah *tumbuk
1 batang serai *diketuk
4 sudu cili boh
3 helai daun limat purut *dicarik
6-7 biji cili padi *diketuk
Kubis bunga
Kacang panjang
Lobak merah
Putik jagung
1 mangkuk kecil udang
Kicap manis cap kipas udang
Sos tiram
Garam secukup rasa

Cara-cara
1. Tumis halia, serai dan bawang merah sehingga naik bau. 
2. Masukkan cili boh. Kacau sebati, selepas itu masukkan kicap dan juga garam secukup rasa.
3. Masukkan ayam dan juga air rebusannya ke dalam kuali. Kacau selama 2 minit.
4. Masukkan lobak merah, kacang panjang dan juga kubis bunga. Kacau rata.
5. Masukkan daun limat purut, cili padi dan juga udang.
6. Akhir sekali masukkan sos tiram. Kacau sehingga sebati.

Resepi ni saya dapat dari MyResepi. Memang sedap, suami puji. Hihihihi. Sejujurnya kan, kebanyakan resepi yang saya taip di blog ni bukanlah untuk kegunaan orang lain, tapi untuk saya jugak. Sebab saya pun, bila nak masak balik benda tu, walaupun dah pernah buat tetaplah jugak tak ingat. Yelah, buatnya pun baru sekali kan. So, senang search aje balik dalam blog sendiri :)

 Harap ada juga yang dapat manfaat dari entry-entry macam ni :)


<--- Nang if you LIKE

2 comments:

Ainsya Yusoff said...

Setuju ! Letak resipi kat blog adalah untuk rujukan masa depan :) yeah ! hehe

Nava.K said...

My kind of food, love it and anything with Malaysian touch, I enjoy the most as I am very typical and simply love all those spicy sambal type of dishes.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...