Thursday, October 21, 2010

Nak kongsi ni..

Dah lama janji nak share resepi senang ni. tapi asyik malas je. hehe. ini resepi paling ringkas dan simple punya ek. senang cerita, kalau orang tu biasa buat kek, mesti dia paham. siapa yang jarang-jarang buat kek tu, mesti blur sikit. hehe. ini resepi bestfriend aku yang kasik :)

eh, aku malas nak taip balik resepi neh. itupun ada aku tambah sikit-sikit takut ada yang tak paham. tapi kalau tak paham jugak, boleh tanya di ruangan komen. hihi.

# A

Cream cheese 250gm

Gula castor 90gm

Vanilla 1 camt

Pes lemon (aku ganti ngan sunquick)


Kuning telur 2 biji

whipping cream ½ gelas

tpg gandum 30 gm

tepung jagung 15gm

cream cheese + gula castor + esen vanilla + pes lemon = putar sampai kembang. dah kembang tu masukkan la telur dengan whipping cream tu. tepung tu pulak kaup balik je okay.

#B

Meringue:

Putih telur 2 biji

Gula castor 40 gm

putih telur + gula castor ni kena putar elok-elok. kalau tak, boleh rosak kek korang. kalau ikut sifu aku ajar, putar je dalam mangkuk.. bahan ni kena putar sampai dia jadi bila korang terbalikkan mangkuk tu pun, dia tak tumpah. ada paham ? tak paham, tanya. hehe

# campurkan bahan A + B

Base : kek span atau chiffon 1 cm

1) bahagikan adunan kepada 2 bahagian.

2) cairkan coklat bar dan campurkan dgn 1 bhgian yang telah diasingkan

3) tuang ke dalam dulang pembakar scr selang seli

4) suhu 160c , 50 min –bakar secara double boiler

Selamat mencuba ! ♥

EH LUPA ! INI RESEPI MARBLE CHEESE CAKE NAMA DIA. HAHA.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...