Thursday, March 24, 2016

Petua Baiki Nasi Mentah

Cerita semalam, aku punya semangat nak buat nasi lemak untuk breakfast, sebelum tidur lagi dah goreng siap ikan bilis dengan rebus telur. Sambal pulak, stok sambal sentiasa ada dalam petiais tu, tinggal nak lebur aje.. So, bangun pagi tinggal nak masak nasi dengan buat sambal je.

Semangat ni, tunggu nasi masak semua.. Dah siap la kopek telur, letak sambal dalam tupperware untuk bekal husband.. Alih alih kan, nasi mentah !! Husband pulak dah siap nak keluar time tu, tak sempat nak tunggu aku alter nasi mentah tu T____T nasib baik dah memang prepare overnight oat untuk dia malam sebelum, so okaylah sila lah breakfast overnight oat je haha.

Lepas tu, aku pun google la "petua baiki nasi mentah" hahaha dengan harapan jumpa petua. Sekali memang ada uols.



 Caranya, isikan air panas dalam satu mangkuk/bekas. Buat lubang kat tengah tengah nasi tu, letakkan mangkuk air panas tu. Tutup rapat rapat. Masak atas api slow selama beberapa minit. Memang magic, nasi lemak aku yang rasa berbijik bijik tu terus elok lepas tu ! Syukurrr dapatlah jugak Mama dengan Kasih berbekalkan nasi lemak hahaha. 

Yay, dah selesai masalah nasi mentah aku ;D ;D ;D

Kekdahnya dua hari berturut turut bawak breakfast nasi lemak sebab sambal berlebih. Dua kali lah kena masak nasinya. Heyy esok back to overnight oat ye. Hahaha.

Oh hari ni siap ada kudap kudapan sebab nak habiskan stok roti. Sandwich double decker !


Roti lapis telur lapis tomato lapis salad lapis cheese ;D

Selamat menternak lemak dengan jayanya !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...