Tuesday, February 11, 2014

Kasih Tukar Taska

Assalamualaikum,

Dah lama saya nak share cerita ni kat sini tapi tak sempat aje nak menaip. Ingat tak entry masa saya mula mula hantar Kasih ke taska dulu.

http://sweethoney86.blogspot.com/2013/04/taska-pilihan-mama.html

Setelah setahun Kasih kat situ, saya buat keputusan nak tukarkan taska Kasih. Adalah beberapa perkara yang tak memuaskan hati saya, dah banyak kali cakap pun masih takde improvement maka saya pun terpaksalah bertindak tukarkan taska anak walaupun dengan hati yang berat pada awalnya. Salah satu sebab asyik dok bertangguh nak tukar taska tu pasalnya rasa sayang dah banyak beratus untuk yuran tahunan taska, yuran tahunan saja dah RM 300++ . Kalau bayarannya berbaloi, tak apa. Ini tidak. Saya malas nak cerita details sangat, tapi cukuplah saya katakan memang tak memuaskan hati saya dan suami. Nak masuk taska baru, kena bayar lagi sekali pulak. Tak ke double charge di situ. Nak taknak masa tu saya pendamkan saje hasrat nak tukar taska tu, bertahan lah dengan apa yang ada.

Berbulan jugalah saya dok pendam hasrat saya nak tukarkan taska tu. Kesian dengan Kasih pun ye sebab dia dah seronok berkawan kat situ. Mesra dengan pengasuh dan kawan kawan dia. Tapi setelah 3 kali anak saya balik dari taska dengan ada benda dalam mulut, memang tak dapat nak dibendung dah kesabaran saya ni. First, getah oren tu dok kunyah kunyah. Jenuh saya korek ingatkan apa dalam mulut dia, tengok tengok ada getah. OK, takpe.. saya diamkan aje sebab rasa biasalah tu budak tengah syok merangkak, mengutip. Pengasuh dia terlepas pandanglah kot. Kali kedua, cebisan kain alas kaki tu. Ergh, dah tension dah masa ni. Tapi paling tak boleh nak sabar sebab kali ketiga, jumpa Kasih dok kulum bijik asam. Lepas ambil Kasih nak masukkan dalam carseat, tengok macam ada benda dalam mulut. Saya tadah tangan depan dia, terus dia luahkan bijik asam. Mendidihnya darah saya macam tu, rasa menyirap darah naik ke kepala. Kalau tak disebabkan hujan masa tu, saya dah keluar bawak Kasih pergi jumpa pengasuh dia untuk bagitau hal tu masa tu jugak. Tapi hal Kasih kulum bijik asam ni saya tetap mention dengan pengasuh dia, mintak tolong peratikan Kasih. Jangan cuai, jangan lalai. Bahaya, boleh tercekik. Pengasuh macam biasalah, mintak maaf semua. Sebenarnya saya tak salahkan pengasuh taska ni. Cuma ada dua orang je. Mana taknya terlepas pandang. Mana nak masak lagi, nak mandikan budak lagi, nak itu ini semua kan. Dulu ada lah dalam 4-5 orang asyik bertukar ganti, hujung hujung dua orang je tinggal. Sabar aje lah. Ni lah yang saya cakap bayar mahal tapi tak berbaloi. Nama aje berdaftar dengan JKM tapi tak comply langsung.

Tapi apapun, saya tetap berterima kasih sangat dekat pengasuh taska tu yang dah jaga Kasih sejak dari Kasih 3 bulan sampailah setahun. Terima kasih :)

So, tulah.. Start tahun baru ni saya dah hantar Kasih ke taska lain. Minggu minggu pertama hantar, jangan cakaplah. Sayu, sebak hati saya ni dok fikirkan perasaan Kasih ditinggalkan dengan strangers. Pengasuh baru dia pulak cakap memang Kasih taknak main. Duduk diam je kat situ. Ayoooo susah hati ohhhhhh siap masa tu saya dah terfikir nak pergi taska lama balik. Punyalah hati tak kental. Tapi husband dok pujuk pujuk suruh bertahan, maka saya bertahanlah demi keselesaan anak :) dan sekarang alhamdulillah, takde lagi drama bila hantar Kasih pagi pagi. Hehe. Err, kadang kadang nangis jugak dia pasalnya pengasuh taska ni ramai, dia masih belum biasa dengan semua orang. Tapi bila ambil petang dia happy je, saya tengok dia seronok main. Setakat ni, saya dan suami memang puas hati :) Kasih balik pun wangi ajeeee, kuku pun pengasuh tolong potongkan, mainan pun banyak.


Bekal hari ni. Cuba bagi Kasih makan nasi yang tak payah blend. Nasi lembik, lagipun ada sup tu kan. Menu hari ni ; nasi putih, ikan goreng dengan sup bayam. Cookies takdok harini pasal saya dah tak reti nak selit celah mana biskut tu, dahla biskut tu rapuh huhu. Harap harap Kasih suka makan ! :)

Mama and Papa love you so much, Kasih ! 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...