Thursday, November 14, 2013

Solid Food for Kasih - Introduce Chicken

Assalamualaikum,

Nak cerita ni, saya dah introduce ayam dekat Kasih. Macam biasa, bila nak perkenalkan makanan baru kepada baby, ikut 4 days rule. Ini untuk kesan kalau baby ada alergi ke bila makan jadi sembelit ke so senang kita nak kenalpasti mana yang OK mana yang tidak. Kalau semua main sumbat suka hati je, nanti baby ada yang tak kena, kita tak dapat nak kenalpasti kenapa.

So, dah pass 4 days rule ! Yayyy.


Bekal semalam. Oh, saya memang hari hari masak untuk bekal Kasih ke taska. Saya suka macam tu :) Prepare bahan siap siap sebelum tidur, esok pagi tinggal nak lebur dalam kuali je. Lepas tu blend lebih kurang (sekarang Kasih tak mula makan kasar kasar sikit tekstur dia), lepas tu masukkan dalam flask. Setel. Nanti kat taska, pandailah teacher dia nak sendukkan macam mana. Boleh untuk 3 kali makan ni. Tapi tulah, makan satu jenis je lah sehari tu hehe, anak mama tak boring pun kan ?

Anyway, bekal semalam ni saya buat makaroni sup. Senang aje.

Makaroni sup

Makaroni
Bawang putih
Halia
Bawang holland
Ayam (saya dah rebus siap siap untuk buat stok)
Carrot
Sweet peas

Tumis bawang putih, halia, bawang holland. Kacau kacau, masukkan ayam, carrot, sweet peas, masukkan air secukupnya. Dah mendidih, masukkan macaroni. Biar sampai makaroni masak. Kisar.

Senang sangat kan masak untuk baby ni. Bukan payah nak rasa buh garam ke apa hehe. Tapi saya akan rasa setiap makanan yang saya bagi Kasih walaupun takut takut nak rasa hahahaha. Yang ini sedap ok. Ada rasa walaupun takde garam. Mungkin sebab guna stok ayam kot. Next time saya share cara buat stok ayam pulak.

Selamat menyediakan homemade food untuk anak anak anda ! :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...