Thursday, September 13, 2012

Resepi Kari Ayam

Saya belajar masak kari selepas kahwin. Eh, sebenarnya saya belajar masak pun selepas kahwin jugak. Hehe sebelum kahwin pemalas gila ni nak tolong emak kat dapur, I'm sorry Emak :(

Nak share cara simple saya buat kari. Kalau rasa suka yang simple simple, bolehlah cuba. Kalau jenis yang nak lengkap semua rempah ratus, jintan segala itu memang tak ada kat sini. Saya ni jenis kalau masakan tu banyak sangat rempah ratus herba pakai ni, terus jadi malas nak masak. Sebabnya barang barang tu semua takde, spice racks saya ni tak lengkap langsung T___T



Resepi Kari Ayam

Bahan-bahan

Ayam
Rempah 3 serangkai (bunga lawang, kulit kayu manis, bunga cengkih)
Bawang putih *hiris
Bawang besar *potong dadu
Halia *hiris
Kentang
Daun kari
Serbuk kari ayam & daging (bancuh dengan air panas jadikan pes)
Santan @ susu cair 
Air asam jawa

Cara-cara

1. Tumis bawang putih, bawang besar, halia dan juga rempah sehingga harum. 
2. Masukkan pes kari ayam & daging. Biarkan sehingga pecah minyak.
3. Masukkan ayam, kacau sehingga ayam sedikit layu.
4. Masukkan santan ataupun susu cair. Biasanya saya lebih suka guna susu cair. Masukkan juga kentang.
5. Biarkan mendidih dengan api perlahan. Tunggu sehingga kentang dan ayam empuk.
6. Masukkan air asam jawa, taburkan daun kari. Perasakan dengan garam.
7. Sedia untuk dihidangkan.

Kalau suka, bolehlah masukkan tomato ataupun bendi ke dalam kari ayam anda ^_^



Tahukah anda, kari sedap dimakan bersama sambal belacan dan juga ikan kering ? Itu memang terbaik rasa dia, yums sedapnya.

Saya kan jujurnya tak pandai sangat masak. Masak ikut anak tekak sendiri dan suami je. Tak yakin langsung kalau nak masak untuk orang lain tu. So janganlah expect macam saya ni reti sangat masak ke apa. Share resepi pun just untuk suka suka saja. Senang saya nak refer balik nanti heheh ingat saya hafal sangat ke resepi resepi ni semua ? Mana yang biasa sangat buat macam sambal tu memanglah dah hafal kan.

Masakan ni kan subjektif. Ada yang sedap pada tekak kita, tak sedap pada tekak orang. Ada yang orang suka, kita pulak tak suka. Terpulang pada selera masing masing. Macam saya, saya memang jenis yang kurang masin dan kurang manis. Tapi rasanya suami dah boleh menerima kot cara masakan saya, jarang pulak beliau complaint heheh ke suami jaga hati saya je ni ? Tapi tengok beliau makan bertambah tambah pun dah buat hati senang. Masakan saya untuk gembirakan hati suami je, orang lain tak suka tu tak apalah kan :P janji jangan sakit perut dahla hahah.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...