Thursday, May 17, 2012

Kejayaan Memasak Kari Ayam

.. di rumah mertua.

Saya nak cerita ni pengalaman pertama saya memasak di dapur mak mertua saya. First time ever ye. Biasanya tolong sikit-sikit aje, tolong potong-potong, basuh pinggan. Tak pernah pulak saya memasak kan.

Tapi hari tu takde orang kat rumah. Semuanya keluar ada urusan. Mama pun nak keluar. Saya yang ringan mulut pun tanya dekat mama, ma nak masak apa hari ni ? Sebab waktu tu dah pukul 10 lebih macam tu, mestilah dalam pukul 11 dah nak prepare lunch kan. Kot kot lah mama ada nak meninggalkan pesan ke apa.

Dan ye, teka mama jawab apa. Masak kari ayamlah.

Haha danggggg ! Nak taknak saya memberanikan diri ajelah masak kari ayam. Bukan saya tak pernah masak kari ayam, pernah. Tapi dekat rumah saya, yang tukang jamunya cumalah suami saya seorang yang tak cerewet tu :)

Saya sebenarnya panik juga, sebab err hello tak reti sangat masak kot. Tiba tiba nak memasak untuk seisi keluarga ? *pale

Jadi, untuk menguatkan keyakinan saya, saya pun call la emak ayah nak tanya macam mana nak masak kari ayam. Malangnya emak ayah saya terlalu busy di waktu itu saya pun tak sampai hati nak kacau dengan soalan remeh temeh ni. Sms la 3-4 orang kawan-kawan saya yang saya andaikan pandai memasak. Hampeh diorang ni, saya dah habis masak baru masing-masing nak reply msg :P internet pulak masa tu tengah down, kalau tak.. dapat juga saya google resepi kan ?

Takde pilihan.

Saya kumpulkan kekuatan dan keyakinan saya, sebab dah pernah buat sebelum ni kan.. Masuk ajelah dapur sambil membina keyakinan. Haha. Nasib Angah pun ada time tu, tolong saya cari mana rempah ratus mama ni semua. Thank you Angah.

Dah siap masak semua, suami saya balik. Saya tarik dia ke dapur lalu bisik, sayang.. tolong rasa kari ayam Za ni, ok tak ? 

Dan bila semua orang pun dah balik rumah, ready for lunch. Saya lari naik atas menyembunyikan diri. Hahahaha. Takdelah, saya rehat rehat sekejap menenangkan perasaan nervous ni camnelah orang nak makan kari ayam aku niiii. Saya tengok semua orang makan berselera je :P dan licin. Hehe. Suami kata, dia terkejut sebab kari saya sedap. Cis. Ini pujian dalam perlian ke apa ? Dia cakap mula-mula tu nervous, so rasa sesudu je. Pastu rasa ok, barulah tambah lagi kuah. Sabar je lah. Patutlah selama ni saya masak kat rumah pun, saya tengok dia mesti ambil sesudu dulu, gaul dengan nasi, makan yang tu dulu baru tambah lagi. Takut keracunan makanan ke sayang ? Haha.

Dengan ini, saya andaikan kari ayam saya berjaya :) Malam ni nak masak kari ayam di rumah pula, suami saya request, hihi.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...